• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68643
+
-

افزایش 60 درصدی مناطق حفاظت شده کردستان

زیست بوم
افزایش 60 درصدی مناطق حفاظت شده کردستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان گفت: با تصویب 3 منطقه استان در شورای عالی حفاظت محیط زیست، سطح مناطق حفاظت شده کردستان 60 درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا «فریبا رضایی» از افزایش 91 هزار هکتاری سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خبر داد و اظهار کرد: از موارد پیشنهادی استان‌ها، 12 مورد در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست تصویب و از این تعداد 3 مورد مربوط به استان بود که تصویب همه موارد، موجب افزایش 60 درصدی سطح مناطق حفاظت در استان شد. 

وی افزود: طی 50سال گذشته فقط 5 مورد منطقه حفاظت شده و ذخیره‌گاه طبیعی مصوب داشته‌ایم، اما امسال همزمان 3 مورد را در راستای حفظ 3 سطح تنوع زیستی شامل تنوع زیستگاه، گونه و ژن اضافه کرده‌ایم. مدیرکل محیط‌زیست استان کردستان این 3 مورد را شامل ارتقای منطقه چلچمه و سارال به مناطق حفاظت شده و غار کُنه شه‌م‌شه‌م و منطقه کانی‌برد به اثر طبیعی ملی ذکر کرد.

وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به کردستان در این زمینه توجه چندانی نشده بود و جزو استان‌های محروم به شمار می‌آمد، اما ارتقای مساحت مناطق حفاظت شده استان بنا به ظرفیت‌های زیادی که دارد در اولویت برنامه‌های محیط‌زیست قرار گرفت و با همکاری و تلاش فراوان توانستیم این مهم را افزایش دهیم. 

پیش از این، کردستان دارای 4 منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد بود. یک پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی دریاچه زریبار مریوان و 2 منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.

منطقه چلچمه و سارال در شهرستان دیواندره با مساحتی حدود ۹۰ هزار هکتار، منطقه کانی‌برد در شهرستان بانه با مساحت ۶۸ هکتار و غار کُنه شه‌م‌شه‌م نیز در شهرستان مریوان با مساحت ۹ هکتار در جلسه شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به اثر طبیعی ملی ارتقا پیدا کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید